voka, vlaams netwerk van ondernemers

voka, vlaams netwerk van ondernemers
Ondernemen
voka, vlaams netwerk van ondernemers

Plato en Bryo, twee sterke netwerken van Voka, werden onafhankelijk van elkaar geprofileerd: 85 groepen verspreid over 8 entiteiten met 1300 deelnemers per jaar. Voortaan zou de werking gecentraliseerd worden. comma dacht creatief/strategisch mee over de positionering en de communicatie rond Plato en Bryo en doet dit ook voor de andere merken van Voka. Door deze sterke evolutie staat comma in voor de naamgeving & branding van alle projecten.

Plato & Bryo banners

What we did

  • merkenpositionering
  • merkenarchitectuur
  • strategie
  • logo-ontwikkeling
  • huisstijl
  • campagne / campagnebeeld
  • copy
  • templates, roll-ups, …
     
Plato & Bryo testimonials

De comma, strategie

Een eerste punt was de nieuwe overkoepelende benadering met sturing vanuit Vlaanderen. Hierdoor was er nood aan een uniforme, herkenbare communicatie die de entiteiten met elkaar verbond. Op het eerste niveau staat Voka. Daaronder, op gelijke voet, komen de lerende netwerken, elk met een eigen doelpubliek. De stijloefening is eerst gerealiseerd voor Byro en Plato en nadien voor alle andere merken. Zo heeft elke doelgroep zijn eigen merk.

Plato & Bryo Facebook

We kozen er bijgevolg voor om de netwerken dichter bij elkaar te brengen onder het vlaggenschip Voka. De communicatie werd visueel op elkaar afgestemd. Alle lerende netwerken hanteren nu een gemeenschappelijke huisstijl, elk met een herkenbare, eigen kleurcode.
Voor de campagne werd gewerkt met krachtige zwart/wit portretten en een korte copy die in een paar lijnen de essenties van Plato en Bryo weergeeft. Het basisconcept werd doorgetrokken met sterke portretten van effectieve deelnemers / peters / meters en hun gevatte testimonials.

Plato & Bryo keywords

Resultaat

Het is voor de doelgroep alvast een pak duidelijker dat de lerende netwerken getrokken worden op Vlaams niveau door VOKA. Aan de hand van de specifiek gekozen merknamen kunnen de voka-leden gemakkelijker de weg vinden. 

Over Plato en Bryo

Plato en Bryo zijn twee zijn twee lerende netwerken van Voka. Plato mikt op gevestigde ondernemingen en Bryo op de startende ondernemer. Het unieke is het peter- en meterschapsprincipe. De netwerken stimuleren de uitwisseling van ervaring, de overdracht van kennis en coaching.

Meer cases