home > Node > Brand Marketing

Brand Marketing

Visie en strategie in de praktijk brengen

Customer journey

“Get closer than ever to your customers. So close that you tell them what they need well before they realize it themselves.” - Steve Jobs 

Aan de hand van een interactieve workshop gaan we op zoek naar de reis die jouw klanten afleggen. Die zogeheten customer journey van jouw klanten (persona’s) brengen we in kaart door de verschillende momenten waarop ze in interactie gaan met jouw merk (touchpoints) vast te leggen. Zo leer je de klant beter kennen en kan je makkelijk bepalen waar de groeimogelijkheden zitten. Zowel de positieve (points of delight) als de negatieve interacties (points of pain) kunnen van goudwaarde zijn bij het opstellen van een communicatieplan. Deze oefening is een must do om inzichten te verzamelen om de verdere strategie te bepalen. Bij comma, brand strategists wordt de customer journey vaak onderzocht aan de hand van een workshop. Hierbij bepalen we op voorhand de doelgroep zodat we de juiste mensen aan tafel krijgen. Zo worden persona’s levensecht en sprokkelen we waardevolle inzichten. 

Content strategie

“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.” - Seth Godin 

Achter de content die gecreëerd wordt, schuilt er een vooraf bepaalde strategie. Waarom is dit zo belangrijk? Aan de hand van de positionering (via een workshop en/of online enquête via SurveyMonkey) en de customer journey weet je welke doelgroep je moet aanspreken, welke boodschap je moet overbrengen en via welke kanalen je die best communiceert. Met welk doel voor ogen bepalen we de content strategie? Ten eerste wil je brand awareness creëren. Je wil dat mensen je merk herkennen uit de vele andere. Daarnaast wil je vertrouwen opwekken bij bestaande en potentiële klanten door hen juist te informeren. Ten slotte wil je conversie genereren. Het is niet alleen belangrijk om hierbij een push-strategie te creëren waarbij de verkoper zijn aanbod makkelijk beschikbaar stelt, maar ook om een pull-strategie op te zetten. Hier zal de klant door zijn merkvoorkeur zelf om het product vragen omwille van de juiste content die op het juiste moment gecreëerd werd. comma, brand strategists helpt je graag om de perfecte content strategie voor jou te bepalen en deze dan ook nauwkeurig uit te voeren. 

Digitale strategie & social media

“If you make customers unhappy in the physical world, they might each tell 6 friends. If you make customers unhappy on the Internet, they can each tell 6000 friends.” - Jeff Bezos

Elke strategie start bij een doel, ook de social media strategie. Digitale marketing heeft als grote voordeel dat het meetbaar is. Op die manier kunnen we duidelijke doelen vooropstellen en op basis daarvan de strategie uitwerken. comma, brand strategists denkt mee over welke kanalen je best benut, hoe je de doelgroep best bereikt, hoe je leads genereert, welke tools we daarvoor inzetten etc. Daarom ondersteunen we onze klanten met het bouwen van de website (Drupal en Wordpress), SEO (search engine optimisation), SEA (search engine advertising), content marketing, e-mailmarketing via Mailchimp, social media marketing (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, WhatsApp, YouTube, Messenger), lead generation programs en nog zoveel meer. Zo zijn we in staat om ook de brand results te meten in onze dashboarding aan de hand van Google Data Studio, Google Analytics, Hotjar, etc.

Communicatieplan: Owned / Bought / Earned / Experienced

“Good communication is just as stimulating as black coffee, and just as hard to sleep after.” - Anne Morrow Lindbergh

Een communicatieplan werken wij crossmediaal uit zodat alle kanalen goed vertegenwoordigd zijn in functie van het vooropgestelde budget. Wij werken dan ook volgens het Owned/Bought/Earned/Experienced model.
 
  • Owned media betekent gebruikmaken van eigen communicatiemiddelen zoals een website, brochure, POS, etc. Wij zetten deze media voor je op en budgetteren die ook graag.
  • Bought media betekent dat je betaalt om gebruik te maken van een kanaal van derden, zoals printmagazines, tv, radio, vakpers, billboards, enz. Hierbij is de berekening van cost per contact, oplage, bereik, OTH (opportunity to hear) en OTS (opportunity to see) belangrijk.
  • Earned media betekent dat klanten, de pers en het publiek je content delen of dat ze mondeling over je merk spreken. Alles met betrekking tot social media, digitale media en sponsoring behoort tot deze categorie. Hiermee heb je het grootste bereik met de meeste impact doordat de touchpoints veel groter zijn dan bij de twee andere.
  • Experienced zijn de middelen die je voluit beleeft en dus in real life voelt. Voorbeelden zijn festivals, partnerships, networking, platendeals en alles daarrond zoals standjes, goodies, video, social media, vouchers, tickets, crew, etc. 
Het Owned/Bought/Earned/Experience model wordt jaarlijks opgesteld zodat we tijdens de belangrijkste momenten aanwezig zijn op vlak van zowel interne als externe communicatie. Dit maakt het dus tastbaar en makkelijk te volgen qua budgettering en de verspreiding ervan voor zowel de klant als ons. 

Om het communicatieplan in goede banen te leiden, volgen we proactief dossiers op. Daarom meten en evalueren we continue op basis van timing, planning, impact en het bijhorende budget. Per kwartaal overlopen we dit met de klant en maandelijks wordt een overzicht opgesteld van hoever we staan. We staan voor brand results en meten deze resultaten graag in ons digitaal dashboard. Dat leidt tot een sterke communicatie met de juiste focus naar de doelgroepen toe.

Design thinking framework

“We must design for the way people behave, not for how we would wish them to behave.” - Donald Norman

Design thinking, wat houdt dat precies in? Het is een mensgerichte en instinctieve methodologie die gebruikt wordt om behoeften en wensen in te vullen. Je vertrekt vanuit bepaalde klantbehoeften en -wensen om vernieuwende en innovatieve ideeën te ontwikkelen. In wat volgt, bespreken we enkele vaste stappen van design thinking. Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat design thinking geen lineair proces is. De stappen komen niet altijd in dezelfde volgorde voor, ze kunnen vaak parallel voorkomen en/of herhaald worden. Daardoor worden buitengewone en creatieve resultaten behaald, nét omdat je niet vasthangt aan een bepaald stramien. Vrijheid primeert in deze setting. Op die manier krijgen bestaande vormen een nieuwe betekenis.
  • Empathize: Je probeert het probleem te begrijpen. Inleving in de leefwereld van de klant is hierbij belangrijk. Op die manier ga je bruikbare inzichten verzamelen.
  • Define: De verzamelde inzichten worden samengelegd en geanalyseerd. 
  • Ideate: In deze stap zijn de designers klaar om met ideeën op de proppen te komen. Je gaat het probleem vanuit verschillende perspectieven bekijken. De bedoeling is dat je echt out-of-the-box gaat denken. Dat kan op heel wat verschillende manieren. 
  • Prototype: In deze experimentele fase wordt een fysiek product of feature gemaakt. Voldoet dit aan de geformuleerde oplossingen? 
  • Test: Het volledige product wordt getest aan de hand van de oplossingen die tijdens de vorige fase geïdentificeerd werden. Er kunnen nog steeds aanpassingen gedaan worden. 
Design thinking brengt dus een verfrissende injectie in het soms eentonige ‘corporate’ denken. Bij comma, brand strategists is deze denkmethode alvast een gewoonte geworden. 

Agile project management

“Intelligence is the ability to adapt to change.” - Stephen Hawking

Agile methodes, waarom zweren we bij comma, brand strategists bij deze aanpak? En wat is zo speciaal aan de meest gebruikte methode van agile project management: Scrum? Het belangrijkste voordeel van de agile aanpak is snel kunnen anticiperen op verandering. Dit stelt je in staat om de kwaliteit te leveren die wordt verwacht in de huidige samenleving die voortdurend aan verandering onderhevig is. Scrum is een manier van werken die hierbij kan helpen. Op een flexibele manier worden in sprints deelproducten ontwikkeld door de verschillende betrokken partijen. Zo groeit het project met regelmatige feedback zonder dat je moet wachten op effectieve resultaten. In team bereik je het uiteindelijke eindproduct. Met een goede Scrum master die alles in goede banen leidt, zorg je voor de juiste dynamiek en verbinding. Dit is ideaal voor digitale projecten en ze worden steeds vaker gebruikt bij het maken van marketingprojecten. comma, brand strategists staat garant voor een praktische aanpak van de Scrum methode want bij ons als bedrijf is het een way of life. 
 
brand building
brand building
Groot
Foto
comma brand strategists on site
how we work
Klein
Foto
portfolio
portfolio
Klein
Foto
digital transformation
Groot
Foto
Nood aan een goede marketingstrategie?
#6 – De onschuldige – the innocent

De archetypen van Jung Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk […]

Het bericht #6 – De onschuldige – the innocent verscheen eerst op Top of mind - comma, merkenmarketeers.

Hoe online netwerken op LinkedIn?

In onze vorige blog “Hoe maak je een sterk LinkedIn profiel” werd uitgelegd hoe je jouw profiel helemaal up-to-date zet. Eens dit in orde is, kunnen we overgaan naar de […]

Het bericht Hoe online netwerken op LinkedIn? verscheen eerst op Top of mind - comma, merkenmarketeers.

Hoe maak je een sterk LinkedInprofiel?

Wat is LinkedIn? Een LinkedIn profiel is jouw online cv, een persoonlijk visitekaartje. Het is zeer belangrijk om alles up-to-date te houden en juist in te stellen. Via LinkedIn toon […]

Het bericht Hoe maak je een sterk LinkedInprofiel? verscheen eerst op Top of mind - comma, merkenmarketeers.