home > Strategy > Brand Strategy

Brand Strategy

In co-creatie met de klant & team
Om de strategische visie van je bedrijf of organisatie tastbaar te maken en je producten of diensten op een opmerkelijke manier in de kijker te zetten, organiseert comma, brand strategists diverse strategische workshops. Samen onderzoeken we hoe onderscheidend je bent ten opzichte van concurrenten en de doelgroep. Deze workshops vinden plaats in de inspirerende en creatieve ruimte 411 om zo het ideeëngoed te stimuleren.
 

WHY / HOW / WHAT – Simon Sinek’s “reasons why” (grondbeginselen) definiëren

“Alle inspirerende leiders en organisaties, denken, doen en communiceren op precies dezelfde manier. En deze manier is het totaal tegenovergestelde van de rest.” 

Simon Sinek noemde deze ontdekking de Golden Circle.
Sinek begint bij de vraag ‘waarom’ en baant zich zo een weg naar buiten. Hij start bij de kern. De meeste bedrijven of organisaties weten echter enkel wat ze doen, niet waarom ze het doen en laten hierdoor kansen liggen.
Aan de hand van Simon Sinek’s Golden Circle brengen we de focus van jouw bedrijf in kaart: waarom doe je wat je doet? Hoe doe je het? En wat doe je? 
 
 
 

BUSINESS MODELLING – strategisch inzicht verwerven, Alexander Osterwalder

Hoe creëer ik waarde? Bied ik mijn klanten nog steeds de meerwaarde aan die ik ooit voor ogen had? En willen ze er nog voor betalen? Welke relatie wil ik met mijn klanten? En blijf ik alles zelf doen of dien ik partners in te schakelen om mij te ontzorgen?
 
Dankzij het BMC-model (Business Model Canvas) van Alexander Osterwalder, gebaseerd op 9 bouwstenen waarbij de waardepropositie of toegevoegde waarde centraal staat, maken we op heel eenvoudige en overzichtelijke manier manier een blauwdruk van jouw strategie. 
 
Het model is makkelijk te lezen en zal je helpen snel te evalueren of jouw strategie nog up-to-date is en waar het plan bijgeschaafd moet worden om onderscheidend te blijven.  
 
 

BRAND POSITIONING - unieke merkidentiteit vastleggen

De juiste positionering van je bedrijf of organisatie is essentieel voor de opbouw van een merk.
 
Samen gaan we op zoek naar de essentie van jouw merkidentiteit. We gebruiken hiervoor de comma, brand tool waarbij we inzoomen op belangrijke pijlers die jouw identiteit vorm geven of beïnvloeden: concurrentie, doelgroepen, waarden, persoonlijkheid, onderscheidende krachten, enz. We stellen m.a.w. het DNA op van jouw merk.
 
Deze analyse is de basis voor de ontwikkeling van een unieke merkstrategie die een cruciale rol zal spelen bij de groei van jouw bedrijf of organisatie. Het zal ook de manier waarop je gaat communiceren bepalen: inhoudelijk, vormelijk, keuze van tools en kanalen, etc. We kunnen gerichter aan de slag op vlak van storytelling en de opmaak van jouw website. 
 

A brand-new company or product name – workshop to get started

Een merknaam kies je niet zomaar. Het is de ziel van je bedrijf waarmee je altijd zal geassocieerd worden. Daarom moet de naam makkelijk, herkenbaar maar toch catchy uit de hoek komen. En vooral, tijdloos zijn.
 
Kies je voor een letterlijke & basic naam? Of ga je eerder voor een symbolische & creatieve naam? Aan de hand van enkele oefeningen onderzoeken we in onze workshop welke soort naam jou het meest ligt. Met de positionering in het achterhoofd, gaan we brainstormen, luidop denken en visual notes maken. Dit creatieve en strategische proces brengt je ongetwijfeld tot de juiste merknaam. 
 
Weet dat een merknaam deel uitmaakt van enkele essentiële stappen om een merk te gaan opbouwen. Je bent goed op weg als de naam, logo, baseline en storytelling op elkaar inspelen.
 

PRODUCT PORTFOLIO - optimale product/marktmatrix opstellen

Wat is de groeistrategie van jouw bedrijf of organisatie? In welke producten en/of markten dien je te investeren? Dankzij de Ansoff-matrix worden 2 belangrijke assen met elkaar gecombineerd om jouw groeistrategie te bepalen: bestaande/nieuwe markten en bestaande/nieuwe producten. We bespreken de 4 mogelijke strategieën: marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie.
 
We betrekken ook de BCG-matrix (Boston Consulting Group) om het portfolio te analyseren. We nemen de verschillende product-marktcombinaties onder de loep en kennen zo de cash cows, stars, dogs en question marks binnen jouw portfolio. 
 
In ons onderzoeken nemen we ook de SEO (Search Engine Optimalisation) van jouw website op productniveau onder loep en vullen we aan met inzichten uit Google Analytics. Zo worden bijgaande modellen nog verder verfijnd.
 
Dankzij deze oefeningen kennen we het toekomstig aanbod en is de product/marktcombinatie van jouw merk uitgediept. Zo weet je ook als bedrijf in welke producten of diensten je beter wel of niet in investeert.
 

DIGITAL STRATEGY - doelgroep doorgronden

Welke verschillende type bezoekers heb je? Hoe komen ze in contact met jouw communicatiemiddelen? Hoe kijken ze naar jouw bedrijf of organisatie? Welke weg leggen zij af op de website? Welke informatie wensen zij?
 
Er zijn heel wat vragen die je je moet stellen om de doelgroep(en) zo goed mogelijk te bereiken. 
 
Aan de hand van de Insights-kleurenmethodologie (rood, blauw, geel, groen) bekijken we hoe de doelgroep functioneert en stellen we hun persona of persoonlijkheidsfiche op. We peilen niet enkel naar hun werkgebied, maar ook naar hun doelstellingen, wensen en verlangens, enz… 
 
Rekening houdende dat iedereen verschillend is en anders reageert op dezelfde prikkel, brengen we hun reis in kaart (customer journey). We hanteren hiervoor het model From answer to activate waarbij we hen van bij de eerste vraagstelling meenemen in een proces tot we ze geactiveerd krijgen. Dankzij deze methodiek kennen we hun emoties en frustraties, leren we touchpoints in te bouwen en weten we op welke vragen we een duidelijk antwoord moeten bieden.
 
Wij geloven in een real life customer journey, waar we échte klanten rond de tafel brengen. Zo hoeven we ons niet in te beelden hoe een (potentiële) klant denkt, maar ondervinden we in levende lijve hun ervaringen. Op die manier weten we na de workshop hoe we prospecten concreet door de funnel kunnen leiden en hoe ze te converteren tot klant of beter zelfs, tot ambassadeurs.
 

Tot slot

Onze workshop vallen onder de KMO-portefeuille (opleiding of advies) waardoor je als bedrijf tot 30% steun kan krijgen vanuit de Vlaamse Overheid en dit met een maximum van 7.500 euro. Als bedrijf moet je voldoen aan enkele voorwaarden die omschreven staan op www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/kmo-portefeuille.
 
Iedere workshop gebeurt in co-creatie met het beste en meest multidisciplinaire team rond de tafel. Vanuit comma, brand strategists voorzien we steeds de nodige experten rond de tafel.
brand building
brand building
Groot
Foto
case
Klein
Foto
dreamteam
dream team
teamlid
Klein
Foto
comma brand strategists - subsidies
subsidie
subsidie
Klein
Foto
brand marketing
brand marketing
marketingstrategie
Klein
Foto
workshops
workshop
workshop
Groot
Foto
Go digital or die? We helpen je graag met jouw digitale strategie.
#6 – De onschuldige of the innocent gaat voor een pure communicatiestrategie

De archetypen van Jung Succesvolle merken kennen zichzelf en hun ideale klanten. Ze spelen er bewust op in door één archetype te omarmen. Ze maken het hun ideale klanten gemakkelijk […]

Het bericht #6 – De onschuldige of the innocent gaat voor een pure communicatiestrategie verscheen eerst op Top of mind - comma, merkenmarketeers.

Hoe online netwerken op LinkedIn?

In onze vorige blog “Hoe maak je een sterk LinkedIn profiel” werd uitgelegd hoe je jouw profiel helemaal up-to-date zet. Eens dit in orde is, kunnen we overgaan naar de […]

Het bericht Hoe online netwerken op LinkedIn? verscheen eerst op Top of mind - comma, merkenmarketeers.

Hoe maak je een sterk LinkedInprofiel?

Wat is LinkedIn? Een LinkedIn profiel is jouw online cv, een persoonlijk visitekaartje. Het is zeer belangrijk om alles up-to-date te houden en juist in te stellen. Via LinkedIn toon […]

Het bericht Hoe maak je een sterk LinkedInprofiel? verscheen eerst op Top of mind - comma, merkenmarketeers.